“The Danger of a Single Story”

Diskussionsövning utifrån författarinnan Chimamanda Adichies tal “The Danger of a Single Story” som handlar om hur vi formar vår bild av världen – där fördomar kan vara en del.

 

Syfte:

Att eleverna får möjlighet att reflektera över, och diskutera, hur vi inhämtar vår kunskap om andra människor, kulturer och länder – vad fördomar kan leda till samt vilken roll fakta kan ha för att få ökad kunskap, nya vinklar och större förståelse.

Metod:

Be eleverna titta på Chimamanda Adichies TED-tal ”The danger of a single story” på www.youtube.com (17 min på engelska).

Låt sedan eleverna sitta i grupp och diskutera utifrån egna frågeställningar, eller frågorna nedan.

Tid: ca 1 tim

Övningen laddas enkelt ned som pdf via ikonen längst ned på sidan.

Diskussionsfrågor:

  1. Vad tyckte du om filmklippet?
  2. Har du varit med om en ”single story” om Sverige/svenskar?
  3. Har du själv haft en ”single story” om andra länder eller människor?
  4. Håller du med Chimamanda Adichies resonemang om varför ”single stories” är problematiska;

    ”The single story creates stereotypes and the problem with stereotypes is not that they are untrue, but that they are incomplete. They make one story become the only story”

  5. Vad tror du har bidragit till dina egna fördomar?
  6. Hur tror du att man kan motarbeta fördomar?

 

Länktips:

Här kan du testa din kunskap om världen.
Läs gärna kapitlet ”Det är bättre än vi tror” och diskutera vidare.
Ta del av materialet i ”Min skolgång – min framtid” där skolbarn i tio länder i Afrika berättar om sina framtidsdrömmar.

 

Tillbaka till Skolmaterial.

 

Print Friendly